W obecnych czasach coraz więcej osób spędza czas przed ekranami smartfonów, komputerów czy telewizorów. Trudno wyobrazić sobie codzienność bez używania wymienionych przedmiotów. W erze postępującej cyfryzacji warto dbać o komunikację niewerbalną. Niektórzy używają jej nieświadomie, a jeszcze inne osoby inwestują czas i pieniądze, aby nauczyć się tej cennej umiejętności. Dlaczego warto opanować komunikację niewerbalną i używać jej świadomie?
Dlaczego komunikacja niewerbalna jest ważna?
Mowa ciała, inaczej zwana komunikacją niewerbalną, jest cenną umiejętnością, która pomaga w budowaniu relacji międzyludzkich nie tylko w pracy, ale również poza nią. Warto wiedzieć, że znaczenie nie tylko Twoich słów, ale również gestów, wpływa na to, w jaki sposób jesteś odbierany przez innych ludzi. W trakcie rozmowy ciało wysyła sygnały do odbiorcy, które odzwierciedlają stosunek nadawcy do wypowiadanych słów, dodatkowo budując relacje między rozmówcami. Specjaliści, którzy pomagają w opanowaniu mowy ciała, zwracają uwagę na podział komunikatu. Co oznacza to pojęcie? W trakcie komunikacji słowa stanowią zaledwie 7% całego procesu, podczas gdy komunikacja niewerbalna aż 55%, a pozostałą część stanowi tzw. parajęzyk. Dzięki mowie niewerbalnej przekazuje się między innymi emocje, intencje, cechy osobowości oraz oczekiwania wobec rozmówcy. Za pomocą mowy ciała możesz dowiedzieć się nawet, jaka jest pozycja społeczna danej osoby oraz jej pewność siebie.
Najważniejsze czynniki, które mają wpływ na pierwsze wrażenie
Na mowę ciała składa się wiele aspektów, których opanowanie zajmuje wiele czasu. Warto jednak wiedzieć o kilku podstawowych czynnikach i zwracać na nie uwagę podczas codziennych rozmów, zarówno ze współpracownikami jak i domownikami. Pierwszym z nich jest pozycja tułowia i głowy oraz gestykulacja rąk i ruchy nogami. Najłatwiej zaobserwować różnicę w zachowaniu Twojego ciała podczas rozmowy biznesowej i podczas luźnej rozmowy ze znajomymi. Warto wiedzieć, że odsłonięta postawa korpusu wysyła rozmówcy sygnały o zaufaniu i otwartości. Natomiast skulone i zamknięte w sobie ciało może świadczyć o tchórzostwie i braku pewności siebie.
Kolejną, niezwykle istotną linią transmisji komunikacji niewerbalnej jest mimika twarzy oraz ruchy oczu. Jak zapewne wiesz, twarz może przekazywać wiele różnych emocji. Do najbardziej popularnych można zaliczyć uśmiech, zdziwienie, grymas oraz wyraz aprobaty. Są to również emocje, które często można zauważyć w pracy. Prostym przykładem jest przekazywanie dobrej nowiny z uśmiechem i większą pewnością siebie. Dzięki temu przekaz spotka się z bardziej pozytywnym odbiorem, niż gdyby nadawca przekazywał tę samą nowinę z grymasem na twarzy. Podobnie jest z kontaktem wzrokowym. To, w jaki sposób na kogoś popatrzysz, może wywołać różne reakcje u odbiorcy. W trakcie rozmowy bardzo ważne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego, co świadczy o zaangażowaniu, skupieniu i chęci kontynuowania rozmowy.