Marketing internetowy przybiera dwie różne formy – może oznaczać płatne reklamy (SEM) albo optymalizację witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO). Z perspektywy właścicieli firm oba te rozwiązania działają w jednakowy sposób, ponieważ przynoszą podobne rezultaty. Mimo tego, iż zarówno SEO, jak i SEM mają na celu wypromowanie Twojego biznesu, odbywają się przy użyciu zupełnie różnych technik i narzędzi. Sprawdź, czym różnią się oba terminy.
SEO i SEM – definicje
- SEM
W dosłownym przekładzie z języka angielskiego SEM oznacza Search Engine Marketing, co wskazywałoby, że obejmuje wszystkie działania przyczyniające się do poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz podniesienie wskaźnika konwersji. Jednak obecnie w powszechnym użyciu SEM funkcjonuje wyłącznie jako określenie płatnych wyników w Google, co w praktyce sprowadza się do reklam PPC – pay per click. Decydując się na ten rodzaj promocji, powinieneś szukać specjalisty ze znajomością Google Ads, który będzie potrafił tworzyć reklamy produktowe, kampanie w sieci reklamowej i aplikacjach mobilnych. W zakres działań ekspertów SEM wchodzą także płatne wyniki tekstowe w SERP (Search Engine Results Page).
- SEO
SEO (czyli Search Engine Optimization) to wszystkie działania w obrębie witryny, które prowadzą do poprawienia jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W szerokim ujęciu optymalizacja obejmuje także działania off-site, czyli poza stroną. Optymalizacja treści, kodu strony, grafik oraz struktury linków wewnętrznych sprawia, że algorytm Google sprawnie odczytuje zawartość strony i docenia to, przyznając jej wyższą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Różnice między SEO a SEM
Chociaż oba rodzaje aktywności marketingowej przynoszą firmom zwiększoną konwersję i widoczność, różni je sposób uzyskiwania tych efektów. SEM to forma płatnej reklamy, natomiast SEO nie generuje kosztów poza opłatą za usługę, jeśli zlecamy optymalizację agencjom lub freelancerom. Jeśli decydujemy się na samodzielne pozycjonowanie strony, musimy się liczyć z kosztami narzędzi analitycznych, które są niezbędne do podstawowych działań (np. doboru słów kluczowych) oraz monitorowania zmian. Przewagą SEM jest jego natychmiastowe działanie, natomiast efekty SEO pojawiają się dopiero po kilku miesiącach, a czasem trzeba na nie czekać latami. Płatne wyniki zawsze wyświetlają się na samej górze, ale są z reguły mniej klikalne, ponieważ użytkownicy bardziej ufają wynikom organicznym.
Źródło: https://unsplash.com/@hellokellybrito