PIM (Product Information Management) to nowoczesny system, który został stworzony z myślą o zarządzaniu bazą produktową. Łączy on w sobie mnóstwo wszechstronnych funkcjonalności, skupiających się na całym procesie sprzedaży. PIM służy zarówno użytkownikom, jak i przedsiębiorcom. System jest wykorzystywany w różnych narzędziach dla e-commerce, o których przeczytasz w poniższym artykule.
PIM e-commerce – jakie posiada funkcje?
Platformy PIM wyróżniają się przede wszystkim wszechstronnością oraz rozwojowością. Mogą pełnić jednocześnie wiele funkcji, m.in:
- stanowić scentralizowany magazyn danych cyfrowych oraz metadanych,
- być managerem danych cyfrowych oraz metadanych,
- pełnić rolę zaawansowanego edytora danych, w tym treści tekstowych oraz graficznych,
- pozwalać na zarządzania doświadczeniem klientów (customer experience),
- umożliwiać zarządzanie pracą zespołu biorąc pod uwagę planowanie oraz śledzenie podejmowanych działań.
Rozwojowość i elastyczność polegają także na łatwym dostosowywaniu do potrzeb klienta, czego przykładem może być integracja z innymi systemami firmy. Uwzględniając potrzeby klienta, oprogramowanie można wdrożyć w struktury organizacji w najdogodniejszy sposób. Wśród opcji na włączenie PIM do firmy jest instalacja systemu na serwerach wewnętrznych albo alternatywnie – umieszczenia go w chmurze, co pozwala uniknąć obciążania infrastruktury IT firmy. Drugie rozwiązanie jest szczególnie polecane dużym przedsiębiorstwom, które potrzebują wygodnego dostępu do zasobów w każdym miejscu i każdym czasie.
Warto podkreślić, że dodatkowe moduły do platformy są nieustannie opracowywane i projektowane na podstawie obserwacji zachowań klientów. Takie aktualizacje, czy specyficzne dla danej branży rozwiązania, pozwalają na uzyskanie zadowalającego efektu końcowego dla właścicieli sklepów internetowych, a także końcowych użytkowników, czyli konsumentów.
Jakie zalety niesie za sobą wdrożenie PIM dla e-commerce?
Korzyści z wdrożenia PIM są dostrzegalne zarówno dla dużych podmiotów, jak i sklepów e-commerce działających na mniejsza skalę. W przypadku małych sklepów platforma może posłużyć podstawowym celom, takim jak digitalizacja czy usystematyzowanie zasobów, jakimi firma dysponuje. Większe organizacje, będące na etapie dynamicznego rozwoju, skorzystają na takim rozwiązaniu szczególnie wtedy, gdy rozbudowa asortymentu powoduje utrudnienia w realizacji zamówień. Natomiast korporacje działające globalnie, dzięki narzędziu do zarządzania bazą produktową, zwiększą jakość informacji o produkcie oraz ich przepływ.
Oprócz obniżenia kosztów, po wdrożeniu platformy PIM organizacje mogą się spodziewać:
- szybkiego wprowadzenia produktu na rynek w wielu kanałach sprzedaży jednocześnie,
- zwiększenia obecności oraz wzrostu sprzedaży na rynkach globalnych,
- poprawienia jakości informacji o produkcie, co oznacza mniej zwrotów oraz porzuconych koszyków,
- regularnego aktualizowania bazy informacji o produktach,
- dostępności wielu dodatkowych modułów i rozszerzeń do platform.